Kaksplus.fi

lauantai 15. huhtikuuta 2017

DIY time: Ikean apupöydän uusi ilme

Pitkästä aikaa kerkesin hieman tuunailemaan! Tai no, olisihan tuollekin ajalle muuta hommaa löytynyt, mutta välillä pitää tehdä kivojakin juttuja :) Mulla on siis ollut kuukausitolkulla aivan järjetön pakkomielle saada tuollainen Ikean Malm apupöytä sängyn päälle. No näitähän ei saa siis enää uutena ostettua, nyyh! Toria olen sitten surffannut joka ilta kuumeisesti. Halusin tämän valkoisena, mutta yllättäen niitä ei kukaan halua myydä. Lopulta löysin suht läheltä pähkinän värisen ja hinta oli 20euroa! Kauppa kiinni ja miehelle viesti, että käyppäs kultaseni hakemassa, haha :D



Pähkinä värinä? Ei pahimmasta päästä, mutta ei enää mun juttu. Joskus oon jopa ihan tykännyt. No ensimmäinen ajatus oli tietysti maalaus. Miten se maali pysyy Ikean höttöpuu huonekaluissa? Jaa a. Mulle vinkattiin myös kalkkimaalista, joka olis voinut olla hyvä vaihtoehto. Mutta mutta… se ajankäyttö tälläseen juttuun… Ensin pitäisi hioa pöytä, mahdollisesti pohjamaalata, maalata värillä kaksi kertaa ja tuossa kalkkimaalissa ehkä joku vaha tai lakka vielä päälle? Ei mulla vaan yksinkertaisesti ole aikaa.



Tuijottelin mun läppäriä (siinä myös marmori kuosinen kuori) yksi aamu ja sitten se välähti! Vaalea marmorinen dc-fix, bingo! Se on tollasessa jo niin härski, että siitä on tultava aivan mielettömän hieno :D Näin mä ajattelin ja pelkäsin pahinta, mutta kyllä siitä mun mielestä hieno tulikin! Erilainen, mutta hieno ja mun makuun oikein passeli :)



Googlettelin noita kalvoja ja niiden hintoja ja lopulta lähdettiin Danielin kanssa kohti Bauhausia. Meillä oli siis ostoslistalla muutama rulla sopivan levyistä (67,5x200cm) dc-fix kalvoa ja asennussetti. Mieheltäni sain tosin ohjeeksi, että älä vaan osta sitä asennussettiä, että hänellä on kyllä mattoveitsiä jne. No sitä olis saanu varmaan odottaa viikkoja :P Tuon kokoinen kalvo siis maksoi 6,95e/rll ja asennussetti 3,95e, joka sisälsi pienen ja näppärän katkoteräveitsen ja lastan, jolla sai hyvin hangattua kalvon kunnolla kiinni ja ilmakuplat pois.



Pakko muuten tähän väliin hypettää tuota Bauhausin palvelua! Oon kyseisessä kaupassa asioinut tasan kaksi kertaa; nyt tämä reissu ja viime kesänä muuton jälkeen ensimmäisen kerran, kun hain meidän terassille ison päivänvarjon. Ensimmäisellä kerralla mua palveltiin todella hyvin ja ostokset kannettiin (ja autettiin pakkaamisessa) ihan autoon asti! Nyt tällä kertaa Daniel huomioitiin ihan läpi meidän käynnin ja kassalla myös hieman avustettiin pikkuisten ostoskärryjen poissaamisessa, ne oli meidän ukkelin mieleen kovasti. Jäi pitkästä aikaa aivan mielettömän kiva fiilis jostain kaupasta! Näiden kahden kokemuksen jälkeen ihan varmasti asioisin enemmänkin, jos olisi lähempänä :) 



Jaaaaa sitten itse asiaan. Eli siis mittailin ja leikkailin tuon aloituspäädyn ja hoidin ensin sen vaikeimman tai sen osuuden, jonka pitää olla parhaimman näköinen eli tuon tason päälliosan. Alku ja loppu oli toki hieman haastavia, mutta hyvin tuo kalvo siihen muotoutui! Ja yllättävän nopeeta ja kivaa puuhaa oli. Sitten vaan koko höskä ympäri ja jatkoin sivuista, taas ne ulospäin näkyvät ensin kunnolla. Sitten fiksailin sisäpuolelle jääneen ”raidan” lopuista paloista. Näiden kanssa en enää jaksanut olla kovin tarkka, haha :D Mutta eipä niitä erota juurikaan, että on jämistä koottu. Koko hommaan meni aika noin pari tuntia ja pöytä on jo käytössä! Miettikääs se maalausprosessi? Juu ehkä juhannuksena olisin saanut tän käyttöön ja tylsän yksivärisen valkoisena. Onhan tää hieman erikoinen, mutta niin oon mäkin ;)





Eli siis ehdottomasti kokeilen tätä joskus muulloinkin! Mieluisa huonekalu Torista edullisesti ja kalvoa päälle, pari tuntia aivot narikkaan nypläämistä ja aivan uusi ilme ja uusi huonekalu. Te jotka olette pohtineet tän testausta, niin suosittelen kyllä! Oli yllättävän helppoa hommaa ja toi asennussetti, joka tosiaan oli myös halpa, niin auttaa asiaa kummasti :) 



Hintaa tälle tuli siis seuraavanlaisesti:

Itse pöytä 20e
Dc-fix 6,95e x2 = 13,90e
asennussetti 3,95e

yhteensä 37,85e        Ei siis mun mielestä paha laisinkaan!

Eikun kaikki tuunailemaan! :)

4 kommenttia: